دامنه چیست و چطور ثبت می‌شود؟

مقدمه

فضای دیجیتال امروزی شاهد افزایش روزافزون استفاده از اینترنت و وب‌سایت ها به منظور انجام کارهای مختلف است. اگر قصد دارید وب‌سایتی را ایجاد کنید، ثبت نام دامنه امری ضروریست. دامنه اولین قدم در داشتن وب‌سایت و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و خدمات شما با دیگران است.

بخش 1: مفهوم دامنه

دامنه به معنای نام و آدرس وب سایت در اینترنت است. این نام‌ها از یک یا چندین کلمه و حرف، همراه با یک پسوند دامنه تشکیل شده‌اند که به معنی نوع سازمان یا کشور می‌باشد. نام دامنه نقش شناسایی شما در شبکه جهانی وب بازی می‌کند. با ذخیره کردن آدرس دامنه، کاربران به وب‌سایت شما دسترسی دارند.

صفحات اینترنتی

اینترنت همانند یک شبکه بزرگ است که توسط یک سری پروتکل استاندارد شده مدیریت می‌شود. هر صفحه وب سایت متشکل از یک آدرس دامنه می‌باشد که با استفاده از آن، صفحه مورد نظر یافت می‌شود.

بخش 2: پسوندهای دامنه

در دنیای دامنه، هر دامنه باید دارای یک پسوند (TLD) باشد. این بخش پسوند از نظر فنی به نام top level domain شناخته می‌شود. پسوندها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: پسوندهای دامنه بین‌المللی (gTLDs) و پسوندهای دامنه ملی (ccTLDs) که نشان دهنده کشور یا منطقه‌ای هستند که دامنه در آن منطقه ثبت شده است. در جدول زیر ما نمونه‌هایی از پسوندها را آورده‌ایم:

پسوند معنی نمونه
.com Commercial google.com
.org Organization wikipedia.org
.net Network webnad.net
.edu Education harvard.edu
.ir Iran webnad.ir

دامنه چیست و چطور ثبت می‌شود؟

بخش 3: چگونگی ثبت دامنه

بعد از انتخاب دامنه مناسب برای وب‌سایت خود، باید آن را ثبت کنید. می‌توان به سه روش زیر دامنه خود را ثبت کرد:

  • ثبت از طریق شرکت‌های ثبت نام شده در ICANN
  • ثبت از طریق سرویس‌های میزبانی وب
  • ثبت از طریق اینترنت از یک شرکت دامنه‌های سطح بالا

بخش 3.1: ثبت دامنه از طریق شرکت‌های ثبت نام شده در ICANN

برای ثبت دامنه به صورت درست، باید از یک شرکت ثبت نام شده در ICANN استفاده کنید. بسیاری از شرکت‌ها به عنوان فروشنده دامنه‌های اینترنتی عمل می‌کنند و بسته‌های گوناگونی برای خرید دامنه در اختیار شما قرار می‌دهند. با استفاده از این بسته‌ها، می‌توانید دامنه‌های خود را ثبت کنید، سرعت و قابلیت دسترسی وب‌سایت خود را افزایش دهید و بسیاری از خدمات دیگر را از طریق آنها دریافت کنید.

بخش 3.2: ثبت دامنه از طریق سرویس‌های میزبانی وب

بسیاری از شرکت‌های میزبانی وب، خدمات ثبت دامنه را نیز ارائه می‌دهند. این میزبان‌ها، بسته‌هایی را ارائه می‌دهند که شامل همه خدماتی که برای اداره دامنه‌های شما نیاز دارید، شامل ثبت، تمدید و به روز رسانی دامنه می‌شود. این خدمات معمولا بسیار مقرون به صرفه و راحت برای کاربران هستند.

بخش 3.3: ثبت دامنه از طریق اینترنت از یک شرکت دامنه‌های سطح بالا

آخرین روش برای ثبت دامنه، مستقیماً از طریق یک شرکت دامنه است. هر دامنه با یک شرکت ثبت شده است که آن را برای کاربران ثبت می‌کند و برای هر دامنه، تنها یک شرکت ثبت دامنه وجود دارد. شما می‌توانید وارد سایت شرکت ثبت دامنه شوید، نام دامنه‌تان را وارد کنید و سپس دامنه خود را ثبت کنید. این روش معمولا مناسب برای کسانی است که بخواهند دامنه‌‌های خود را به صورت مستقل از میزبانی وب ثبت کنند.

بخش 4: راهنمای انتخاب دامنه

انتخاب نام مناسب برای دامنه شما یکی از اولین چیزهایی است که باید انجام دهید. دامنه باید رویه‌ای یکتا و شناخته‌شده داشته باشد تا مردم بتوانند به راحتی به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند. بادفعه‌های جدول زیر می‌توانید راهنمایی برای انتخاب دامنه مطمئن و اثربخش داشته باشید.

  • نام دامنه شما باید شناخته‌شده و یکتا باشد.
  • استفاده از نام برند خود و یا محصولات شما.
  • انتخاب نام کوتاه، قابل حفظ و قابل نوشتن برای افرادی باشد که می‌خواهند به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند.
  • استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه (اگرکسب دور باشد، بهتر است).
  • انتخاب پسوند مناسب برای دامنه.

بخش 5: نحوه استفاده از دامنه

پس از ثبت دامنه، باید بتوانید از آن به درستی استفاده کنید. برای استفاده از دامنه، بهتر است از یکی از دو روش زیر استفاده کنید:

  • مستقر کردن دامنه در یک سرویس میزبانی وب
  • مستقر کردن دامنه روی سرور شخصی

بخش 5.1: مستقر کردن دامنه در یک خدمات میزبانی وب

اکثر میزبان‌های وب، به شما اجازه می‌دهند که دامنه خود را به آن‌ها وصل کنید. وقتی دامنه‌تان را به یک میزبان وب وصل می‌کنید، تمامی فایل‌ها (از جمله تصاویر، فیلم‌، موزیک و …) که در وب‌سایت شما موجود هستند بر روی سرور میزبانی شده و بعداً از آن جا بارگیری می‌شوند. نویسندگان سایت باید به عنوان بهینه سازی صفحه از روش‌هایی مانند یکپارچگی CSS و JavaScript، بهینه‌سازی عکس‌ها و استفاده از فشرده‌سازی gzip (در سیستم عامل‌های Unix) استفاده کنند تا بارگیری صفحات وب روی کامپیوتر کاربر سریعتر شود.

بخش 5.2: مستقر کردن دامنه روی سرور شخصی

یک روش دیگر برای مستقر کردن دامنه، استفاده از یک سرور شخصی است. در این روش، شما وب‌سایت خود را روی کامپیوتر خود نصب کرده و دسترسی به آن را تنظیم می‌کنید. این روش باید تنها در صورتی استفاده شود که دارای تجربه کافی در این زمینه هستید. همچنین، شما باید مطمئن باشید که کامپیوتر شما، دارای یک اتصال اینترنت سریع و پایدار باشد.

دامنه چیست و چطور ثبت می‌شود؟

بخش 6: نحوه تمدید دامنه خود

دامنه شما برای یک دوره مشخص ثبت و فعال می‌شود و پس از آن باید تمدید شود. برای تمدید دامنه شما، شما باید مجدداً هزینه‌ای را که در هنگام ثبت دامنه پرداخت کردید بپردازید. برای این منظور بهتر است:

  • تاریخ انقضای دامنه را در دستور کار خود قرار دهید تا هرگز زمان تمدید دامنه نگذشته و دامنه شما قطع نشود.پس از تمدید دامنه، به دیتابیس اطلاعات دامنه‌های شما به‌روزرسانی می‌شود و دامنه‌ای که تمدید شده است، تا پایان دوره بعدی به صورت فعال باقی‌مانده و هرگونه از دست دادن آن جلوگیری می‌شود.

    برای تمدید دامنه باید مراحل زیر را طی کنید:

    1- به سایتی که اینترنتی شما را میزبانی می‌کند مراجعه کنید.
    2- وارد حساب کاربری خود شوید.
    3- به بخش حساب کاربری خود و دامنه‌های ثبت‌شده بروید.
    4- اکنون بر اساس نام دامنه‌ی خود بگردید.
    5- مراحل تمدید دامنه را دنبال کنید و از آن‌ها اطلاع به‌دست آورید.

    در نهایت، پس از انجام مراحل تمدید دامنه، لازم است کمی صبر کنید تا بستری که دامنه شما به روی آن ثبت شده است، به‌روزرسانی شود و تغییراتی که ایجاد کرده‌اید نیز اجرا شود.